February 2, 2011

BAGAIMANA NAK TUNJUK ISLAM ITU INDAH?

Salam buat semua insan yang sudi singgah di blog saya yang tak seberapa ni.

Setelah lama tidak meng'up-date'kan blog yang saya kira dah berabuk ni,barulah saya terfikir sesuatu.Puas saya fikir tapi jawapannya saya fikir terlalu umum untuk dinyatakan.Terpulang pada individu yang berfikir untuk jawapan itu.

Bagaimana nak tunjuk islam itu indah?

surat khabar yang ditangan saya selak perlahan-lahan.satu ruangan berita luar negara saya baca dan rasa macam terbakar bila tahu paderi kat AS sana nak cabar balik yang umat islam untuk pertahankan Al quran.kononnya , dia nak tengok sejauh mana umat islam ni beriya- iya nak defence islam.kalau betul, tunjukkan.
dalam hati saya, apa maksudnya tunjukkan.adakah dengan perang?sedangkan islam tidak pernah membenarkan umatnya menghina agama lain dan pada saya sejujurnya paderi itu sudah tahu kebenaran islam.kalau diajak berdebat tntg kebenaran agama, pasti islamlah jawapannya.sbb itu, dia hanya mampu 'attack ' orang islam.Yelah. kalau tengok perangai umat islam sekarang pun, ada segelintir yang agak menyedihkan.

tak lama lepas itu, sibuk pula tersebar kat internet yang tak bersempadan ni tentang patung orang islam yang sedang bersujud,patung seorang kristian yang sedang berdoa dan seorang paderi yang sedang berdiri sambil memegang kitab Talmud.siapa pun umat islam yang masih ada cebisan iman pasti mengamuk.....rasanya itulah tindakan drastik atau spontan kita, tapi setakat mana?

soalan itu terkubur ...tapi tak lama lepas itu saya sedar, tak guna kita menjerit marah-marah sampai kita mencarut atau keluar perkataan yang tak elok sedangkan ia masih berleluasa.sebab itulah yang diaorang nak,nakkan kita marah membuta tuli tanpa tindakan and then senyap....no action ,talk only..

Dah tu,Nak Buat Apa?

jadinya, mereka menggunakan kemudahan teknologi untuk burukkan kita, so, kita gunakan ict untuk tunjukkan keindahan Islam.Para blogger sekarang boleh mencatatkan dalam diari maya diaorg tntg keindahan islam yang dinikmati,apa yang islam ajar melalui cara yang lebih santai atau profesional, terpulang kepada diri..

para kaki facebook pula boleh berhubung dengan kawan-kawan dengan nilai akhlak islam,perbualan yang sopan dan berpengisian, ikut acuan masing- masing berpandukan adab syariat islam.

para penulis pulak tak semestinya menulis novel cinta islam semata-mata sahaja kerana kita tak mahu orang kenal islam dalam satu sudut pandang sahaja.dan kita tak mahu ada pembaca yang hanyut denagn keindahan islam pada satu aspek tanpa sahaja tanpa mengenalidan melihat dalam aspek lain yang lebih universal .adalah lebih baik jalan penceritaan itu disulam dengan sulaman benang islam sesuai dengan tittle 'ISLAM IS THE WAY OF LIFE'.

para guru pula boleh berperanan.tidak dinafikan sistem pembelajaran hari ini lebih memdedahkan kita kepada liberalisme, sekularisme dan apa-apa 'lisme' lagi lah.tetapi pendidik yang hebat adalah dia mampu mengislahkan semua itu kepada sudut pandangan islam tanpa mengabaikan ilmu pokoknya.

pendek kata, ada jer cara kita nak mengetengahkan keindahan islam itu.Namun yang penting ialah diri kita sendiri.Bagaimana kita nak mengolahkan kecantikkan islam itu, yang kita rasa kepada orang lain?Bagaimana kita orang lain merasakannya?ala, analoginya kalau seorang penyanyi mesti dia akan bersungguh-sungguh mempersembahkan nyanyiannya hingga kekadang sanggup sampai kena basah air, main api, kena kurung ntah apa-apa lagi laa asalkan penonton merasa 'feel' nyanyiannya.Begitulah kita ....dan kunci utamanya ialah AKHLAK.

kerana akhlak itu dilihat oleh mata dan tak dinafikan dari mata jatuh ke hati.....wallahu'alam

No comments: