March 17, 2010

JATUH...BANGUN..JATUH..TERUS BANGUN!!!


"Tidaklah berputus asa dari rahmat Allah melainkan golongan yang sesat sahaja"
-Al Hajr,56

hidup ni umpama roda..kadang kala di bawah dan kadang kala di atas..kadang kala jugak, roda tu pancit atau tercabut...setiap masalah yang diciptakan adalah untuk insan yang tercipta.bertujuan tak lain tak bukan untuk menguji sejauh mana keimanan tergoyah, sekuat mana emosi diri, setabah mana sang hati dan sepetah mana lidah membidas.

namun,
hanya mereka yang menghadapnya dengan berani sahaja yang digelar orang yang berjaya..kalau anda nak tahu , kaum Red Indian tidak pernah meletakkan istilah gagap dalam hidup mereka justeru itu, mereka tidak pernah gagap...ini menunjukkan yang kita mesti menyemai sikap tidak berputus asa ..seperti mana yang ditekankan oleh Allah ..apa2 hal pun itu hanyalah sekadar renungan buat kita yang sering terlupa yang Allah ada untuk kita terutamanya bila kita bermasalah...astagfirullah


setelah hampir 3 bulan sekolah, ya saya akui mmg sukar untuk menjadi pimpinan,, kadang2 kita akan rasa sangat tak bersemangat, kadang2 kita akan rasa sangat bersemangat rasa macam tak boleh tunggu esok..time tu jugak nak buat...kadang2 rasa nak burst otak ni bila banyak sangat nak difikirkan terutama bila uruskan biro2 asrama dan semasa nak merangka program2 ..tu mmg mencabar..selalu sangat minda jadi kering,tapi saya bersyukur kerana melalui usrahlah batery yang nak kong tu dicaj balik...syukran

dan benar pemimpin yang baik tidak akan duduk di bilik yang selesa...

pengalaman pertama membuat program cukup bagi saya memberi banyak pengajaran..kat sini kita nampak dan baru sedar

kenapa perlu perancangan yang teliti?
kenapa perlu gerak kerja yang teratur?
kenapa perlu perancangan awal dan extra strategi?
kenapa perlu walaq pada ketua?

paling penting ambil pengajaran dari yang lalu, rancang yang terbaik walaupun ia tak semudah yang dijangka..hanya satu yang mmg saya nak tahu sangat jawapannya

bagaimana untuk melaksana satu program yang meninggalkan kesan dalam hati atau paling tidak membuat orang terfikir sejenak dan paling penting kayu ukur keberjayaan program itu tak semata2 bergantung pada kuatnya ketawa ..bermakna mereka tidak mendapat seronok semata2???

by fatin syuhada

1 comment:

Fatimah Zahra' said...

assalamualaikum..
betul tu. susah nak wat sumthing yg kita sndiri tatau berjaya atau tak. but at least MRIS aritu.. ok je bagi ana. hehe. terimakasih ye fatin atas wish anda. buat afiza jugak! thanks darl..