December 10, 2009

perkongsian pendapat


"kita kembali dari jihad yang kecil (untuk menuju kepada) jihad yang paling besar,"para sahabat bertanya,"wahai Rasullulah, apakah jihad yang paling besar itu?"jawab baginda,"jihad melawan nafsu"-hadis nabi

selesai ceramah ustaz,aku terfikirbetapa susahnya untuk melawan nafsu diri..disebabkan nafsu dirilah, masih ramai lagi di luar sana ya
ng sanggup bekerja tetap sebagai mat rempit, masih memperbodohkan rakyat, menyekat sistem pembelajaran ..sayang, tak terfikir ke ramai yang sudah bijak menilai dan memberi pandangan tentang apa yang sedang hangat di malaysia ni.tak perlu saya jelaskan...yang penting, saya bersyukur kerana dengan izinNya jualah kita hidup aman.Tapi ingat! hanya pada Allah tempat kita bersyukur dan kita berterima kasih pada kerajaan ..jangan terbalik pula.

saat saya sedang menulis untuk post ni, ibuku pula sedang memberi penerangan kesihatan tentang bahayanya "pemakanan main sedut tanpa tapis" kepada adik 2 ku..kagum saya pada ibu tercinta..

aiwah, ingin saya berkongsi sedikit pendapat tentang keadaan malaysia yang tercinta ni yang saya lihat makin mengelirukan ...saya tidak akan mengikut mana pihak tanpa usul periksa.tidak taklid semata2

teringat saya pada As Syeikh Hassan an Nadwi dalam bukunya ada merumuskan punca2 kejatuhan islam sekarang
1. kepimpinan berpindah kepa
da orang yang tidak layak.
persoalannya hari ni, adakah kita benar2 memahami apakah syarat kelayakan untuk
menjadi seorang pemimpin yang mana turut digelar khalifah ini? dan apakah kita boleh
bezakan sama ada pimpinan jatuh pada yang layak atau sebaliknya?

2.politik dipisahkan dari agam
a..
soal ini telah disebutkan dalam aQ, Allah melaknat mereka yang memisahkan politik dengan
agama.namun, adakah hari ni, kita faham dengan apa yang dimaksudkan memisahkan politik
dengan agama?senang jer, bukti dah banyak, ambil part dalam agama yang untung ,tinggalkan yang rugi dan yang di anggap kolot..pening kepala saya..

3.pemimpin dan para penguasa MUSLIM menunjukkan contoh yang buruk?
ingat, kami nampak kamu minum a***, kami tengok kamu pergi mana? kami tak buta teknologi,masakan kamu boleh memperbodohkan kami?

4.para ilmuan islam gagal kembangkan ilmu
mana tak nyer, mufti cakap, tegur tak nak dengar..siap sound si mufti...aiya, sudah gila lawan cakap orang yang menegakkan agama walhal benda yang dicakapkan itu untuk islam.

5. timbul bid'ah dan kesesatan dalam dunia islam?
ini soal kes rasul melayu, kontrak keluar dan masuk islam dan banyak lagi yang sering
dipandang sebelah mata


segala yang ulama tafsirkan itu benar dan sudah terjadi...jangan kita fikir ala ini isu bapak2 kat parlimen sana, buat a[pa nak masuk campur? bukan macam tu, kita sebagai orang yang faham agama mesti tahu benda ni, mari, mari jadikan malaysia ini sebagai sebuat negara islam yang benar islamnya..hingga saat itu nanti tak perlulah pemumpin menyanyi bergembira un tuk kebajikan rakyat...

remaja!!!

bangun, kita generasi hebat walaupun kita tak minum pati ayam brands..
ingat , isu2 begini mesti sensitif...bersamala kita kawal sedikit rasa lemah gemalai tarian cinta dunia remaja..bukan bunuh rasa itu, nanti kita jadi syaitan y
ang bertopengkan manusia yang tak punya rasa cinta dan sayang tetapi yang penting kawal dan jangan alpa..tegarkan dirimu!buang mentaliti inferiormu.. mulakan dengan langkah yang kecil dan perlahan2.
seperkara lagi para sahabat,
saya menyeru khususnya kepada diri saya dan umumnya untuk para sahabat ..marilah kita menjadi remaja yang berjiwa besar.bagaimana yang dikatakan dengan berjiwa besar?
dan apa pentingnya berjiwa besar?
iaitu,menjadi lebih matang.banyakkan berfikir soal2 yang dapat mendatangkan faedah dan berkorban untuk sesuatu kebaikan.

"takutlah kepada orang mukmin kerana sesungguhnya dia melihat dengan jalan Allah"

berikut ditegaskan dalam hadis nabi, seandainya semua pihak dan individu memahami hadis ni sebaiknya maka hari ni tak perlu kita risau dengan pimpinan sekarang.
persoalannya, apakah pimpinan sekarang menghayatinya?


mungkin takkan ada yang sudi membaca post ni kerana hasilnya daripada saya yang masih mentah atau mungkin sekadar sepintas lalu...namun, bukan itu soalnya. kerana saya percaya, lebih penting menyampaikan dakwah kepada ahli jemaah sendiri terutama untuk mereka yang tak lagi kenal dengan keindahan islam....begitulah pesan naqibahku..

akhir kata,




by fatin syuhada

3 comments:

another role player?! said...

salam..
fatin!!!!
waha. lame sgt rsenye tak jumpe kan??
rindu pada suasana sekolah.
timah rase dah puas cuti la..
nk pegi sekolah..
sbb duduk umah tak study sgt pun.
TV pun sgt seductive..
haha.

Fatin Syuhada wa Afiza said...

salam...aku pun rasa lama benar tak jumpa ko..nanti, naik sekolah ko ajar aku subjek sains yer?

Fatin Syuhada wa Afiza said...

timah, thn dpn spm maa...